Thema Mensen

Het thema waarmee we aan de slag gaan, gaat over mensen. We beginnen heel dicht bij het kind zelf. Bij het eigen lichaam. Hoe zie je eruit? Kijk maar eens in de spiegel. Weet je waar je knie zit? En bekijk je rug eens. Hoe zien de andere kinderen eruit? Vertel maar. Hoe doen mensen? Ze bewegen en praten. Dat gaan wij ook allemaal doen! Over mensen valt veel te vertellen. Vooral over mensen die veel van je houden. Dat zijn mama en papa natuurlijk. En opa’s en oma’s. Heb je een broertje of zusje? En is dat een baby of is hij/zij al groot?

Woorden en begrippen

Ook tijdens dit thema hoort uw kind weer veel nieuwe woorden en begrippen. Hieronder vindt u een verhaaltje waarin een aantal van deze woorden (vetgedrukt) voorkomen. Als u thuis deze woorden en begrippen ook spelenderwijs gebruikt zal de woordenschat van uw kind nog sneller groeien.

Waar bestaat mijn lijf uit? Als ik in de spiegel kijk kan ik alles goed zien: Ik heb een hoofd, een buik en twee benen. Aan mijn benen heb ik voeten en aan iedere voet 5 tenen. Daar kan ik lekker mee lopen en springen. Ik zit op mijn billen en lig op mijn rug. Ik heb ook twee armen en aan iedere arm zit een hand. Aan elke hand heb ik 5 vingers. Op mijn hoofd groeit haar, ik heb een neus waar ik mee kan ruiken, een mond om te praten, te lachen en te eten en twee ogen waar ik alles goed mee kan zien. En dan heb ik nog twee oren aan mijn hoofd. Daar kan ik mee horen, maar soms….. luister ik niet zo goed.

Boekjes

Billen Buikje Benen, Betty Sluyzer;
Dansen Springen Buigen, Betty Sluyzer;
Kaatje en haar oma, Liesbeth Slegers;

Mijn papa, Guido Genechten;

Op de locaties lezen we de volgende boekjes met de kinderen:
Jop en Boeboe, Elly van der Linden (jongste peuters);
Broertje te koop, Marian de Smet (oudste peuters)

Bij de baby’s

Ook bij de baby’s wordt aandacht aan het thema besteed. Tijdens het aan- en uitkleden worden alle lichaamsdelen benoemd. Ook worden liedjes met de kinderen gezongen. Verder worden er foto’s bekeken, met poppen gespeeld en het versje ‘Klap in mijn handjes’ met de kinderen gedaan.

Liedjes & versjes

Dit zijn mijn wangetjes en dit is mijn kin,
Dit is mijn mondje met tandjes erin.
Dit zijn mijn oren, mijn ogen, mijn haar,
NU nog mijn neusje en dan ben ik klaar!

Zagen, zagen, wiede, wiede, wagen
Jan kwam thuis om een boterham te vragen,
Vader was niet thuis, Moeder was niet thuis,
PIEP, zei de muis in het voorhuis.

Activiteiten

Enkele activiteiten die we de komende tijd gaan ondernemen met de kinderen:
• Zintuigdoosjes  (Wat voel, ruik, proef, hoor, zie ik?)
• De hand in de hoofdrol (Hoe zien mijn handen eruit? Wat kan ik allemaal met mijn handen doen?)
• Lichaamspuzzel (Waar zit mijn neus en waar zitten mijn benen?)
• Lekker bewegen (klimmen, klauteren, kruipen, glijden, rollen, ergens op en vanaf springen)
• Hoe klink ik? (Luisteren naar stemmen en geluiden; herken je wie of wat dat is?; herken je jezelf?)
• Spelen met spiegels (Wat zie je allemaal in de spiegel?)
• Praatplaat Mensen (Wie zien we allemaal op de plaat? En wat zijn ze aan het doen?)

Doet u mee?

Als u uw kind in bad doet, afdroogt of aankleedt, laat uw kind dan alle lichaamsdelen noemen die u aanraakt. Geef uw kind de tijd om goed na te denken, dus niet te vlug helpen. Het is boeiend om eens stil te staan bij hoeveel uw kind al kan benoemen. Bedenk wat u nog voor nieuws kunt toevoegen, wat uw kind nog niet weet. Gebruik een fotoalbum om met uw kind te praten over de mensen die het kent. Laat uw kind maar vertellen. Het is vaak heel verrassend waarmee het uit zichzelf op de proppen komt. En anders vertelt u gewoon zelf, dat is ook heel gezellig. Veel plezier!!

Oudertas

In de oudertas dit keer het prentenboek ‘Zie je wat ik doe?’ van Elly van der Linden en een Dikkie Dik kaartspel om mee te spelen. In de handleiding vindt u weer allerlei spelsuggesties.

OPROEP: foto’s voor familiemuur

Ieder kind heeft familie. Soms een grote familie, soms een kleine familie. Familie biedt geborgenheid en veiligheid. Familie is de verbinding met thuis. De band met het gezin en de familie is erg belangrijk voor een kind. Daarom heeft iedere groep bij Triodus Kinderopvang een familiemuur. Een familiemuur bestaat uit een verzameling foto’s van de directe omgeving van de kinderen. Foto’s waarop het kind zelf, mama, papa, broertjes, zusjes, opa’s, oma’s, huisdieren staan waardoor de kinderen een stukje herkenning van thuis meenemen naar het dagverblijf. Het biedt een veilige eigen plek op de groep. Kinderen hebben houvast aan de foto’s. Bijvoorbeeld als een kind verdrietig is, of het moeilijk vindt om afscheid te nemen van zijn of haar ouders. Nog even naar de foto van papa of mama kijken tijdens het spelen, geeft dan rust en troost. Maar de kinderen vinden het vaak ook leuk om over hun familie te vertellen. Zo ontstaan leuke gesprekken tussen kind en pedagogisch medewerker maar zeker ook tussen de kinderen onderling.
Zoals alles heeft ook een familiemuur onderhoud nodig. Daarbij hebben we uw hulp hard nodig. Als er van uw kind nog geen foto’s hangen, of als de foto’s aan een update toe zijn, geeft u dan wat foto’s af bij de pedagogisch medewerkers van de groep (u mag de foto’s ook mailen). Wij maken er een mooie collage van voor op de familiemuur. We hopen op veel foto’s zodat we op alle groepen straks weer een prachtige, actuele, complete familiemuur hebben.

Alvast hartelijk bedankt!

Nieuwsbrief Mensen
Handleiding Triodus oudertas