Thema Kleding

Het thema

Het volgende thema is ‘Kleding/Dat wil ik aan’. Op deze pagina geven wij u informatie over wat we de komende tijd gaan doen. Ook vindt u ideeën, spelletjes en boeken waar u thuis met uw kind mee aan de slag kunt. Voor de kinderen is het heel leuk en leerzaam als u thuis ook de begrippen
spelenderwijs gebruikt in gesprekjes met uw kind. Zo leert uw kind de nieuwe woordjes en begrippen sneller kennen. Ook bij de babygroepen gaan we mee in de sfeer van het thema. En op zowel de baby- als de peutergroepen hebben we uw hulp nodig! Heeft u nog vestjes, gilletjes, overhemden, stropdassen, sjaaltjes, hoedjes, petjes, shirtjes, jurkjes of hoge hakken die u niet meer draagt? Neem ze dan mee naar het kindercentrum! Kinderen vinden het heerlijk om zich te verkleden in “grote mensen kleren”. Ook kledinghangers, tassen, sieraden en portemonnees zijn welkom. Kijk allemaal nog eens op zolder of in de kledingkast. Er zit vast wel iets bij waar u op uitgekeken bent, maar wat voor de kinderen veel speelplezier geeft. Alvast bedankt!

Woorden en begrippen

Elke ochtend kleden we ons aan. We trekken onze kleren aan. Eerst een hemd en een onderbroek of romper en dan een t-shirt, trui en broek. Meisjes hebben ook weleens een jurk of rok aan met een maillot of legging eronder. Als we naar buiten gaan doen we een jas aan en ’s winters, als het koud is, ook een muts op en een sjaal om. En natuurlijk handschoenen of wanten aan, dan blijven je handen lekker warm! In de herfst als het regent dan kun je beter een regenjas en laarzen aandoen. Dan word je niet nat, je blijft lekker droog. Aan je voeten doe je sokken of kousen en daaroverheen schoenen. ‘s Zomers loop je met blote voeten in slippers of sandalen. Op je hoofd kun je een pet zetten maar deftige mevrouwen en sjieke heren dragen vaak een hoed. En de koning? Die draagt een kroon! Als je gaat slapen, moet je je eerst uitkleden. Dan trek je je pyjama aan. Slaap lekker!

Boekjes

Fien en Milo Mooie kleren  Pauline Oud
Kleertjes                                  Liesbeth Slegers
De kleertjes van Kaatje        Liesbeth Slegers
De winkel van Betje Big       Dick Bruna
Aankleden kan ik zelf           Birte Müller

Op de locatie lezen we de volgende boekjes met de kinderen:
Aankleden met Fien en Milo       Pauline Oud (jongste peuters)
De rommelige reus                        Julia Donaldson (oudste peuters)

Liedjes & versjes

Pak je laarzen, pak je jas
Moeder breit een wollen das
Loop maar in de regen
Loop maar in de wind
Stamp maar in de plassen
Lieve kind
Stap stap stap stap zo doen mijn voeten
Stap stap stap stap zo doen mijn voeten
Stap stap en… Stop!

Kleertjes uit, pyjamaatje aan,
Het is de hoogste tijd om naar bed te gaan.
Kijk eens even op de klok,
alle kippetjes zijn al op stok
Ja, we moeten nu slapen gaan.
Kleertjes uit en pyjamaatje aan!

Lekker rennen in je blootje
schelpen zoeken op het strand
varen in een rubber bootje
zonnen in een warm land,
en overal zit zand!
Zand op je boterham, zand in je haar
bah, wat voelt dat naar!
zand in je oren van achteren en van voren
zand, zand, zand!
Forten bouwen met je schepje
tunnels graven in het zand
je hebt een pet op met een klepje
want je neus is roodverbrand
en overal zit zand!

Op de babygroep

De kinderen leren liedjes en versjes waarin allerlei kledingstukken voorkomen. We zingen over je jas aantrekken, maar ook de schoenen en de pyjama komen aan bod. Tijdens het aan- en uitkleden praten we over het lichaam en de kleertjes die we aan (en uit) trekken.

De oudertas

In de oudertas vindt u deze keer vingerpoppetjes die allemaal verschillende kleren aanhebben en uiteraard weer een mooi prentenboek. Denkt u ook aan het evaluatieschriftje? We horen/lezen graag uw ervaringen met de oudertas. En ook uw opmerkingen en tips zijn welkom!

Activiteiten

Om u een idee te geven een paar activiteiten die we de komende tijd gaan ondernemen:
• Kleren aan de waslijn (versje, fijne motoriek)
• Lappendeken (experimenteren met verschillende materialen/structuren: wol, stof, ruw, glad, zacht; sorteren op kleur, structuur en materiaal)
• Kinderen in kleur (primaire kleuren (her)kennen; sorteren op kleur)
• Rara wat voel ik? (herkennen van kledingstukken op de tast)
• Goed luisteren! (herkennen van woord in een reeks woorden)
• Praatplaat Kleding (begrijpen en benoemen van woorden; verwoorden van wat je ziet)
• Ik ga het zelf doen! (oefenen met zelfstandig aankleden)
• Interactief voorlezen (Aankleden met Fien en Milo; De rommelige reus)
• Alles in de kast (sorteren op kleur en soort)
• Wat is er anders? (herkennen van overeenkomsten en verschillen; concreet en plaatmateriaal)

Doet u mee?

Bij de babygroepen zijn de activiteiten vooral gericht op het specifiek benoemen en stilstaan bij de verschillende kledingstukken. Het is leuk als u in de themaperiode extra tijd heeft tijdens de gewone aankleed- en/of verschoonmomenten om uw kind naar hun eigen kleren te laten kijken. Kleding en lappen zijn interessante materialen om waar te nemen, te onderzoeken en om mee te spelen. Peuters zijn graag waar hun vader of moeder ook is en willen graag ‘helpen’. Het is misschien niet altijd even handig, maar het is toch leuk om te kijken op welke momenten uw peuter wel kan helpen. Bijvoorbeeld bij het doen van de was: Welke kleren van jou stoppen we in de machine? En welke kleren van papa en mama? Wat pak je uit de wasmand? Hoe heet dat? Praat over de kledingstukken die u uit de machine haalt: Kijk eens, je broek is helemaal schoon geworden! Ook bij het aan- en uitkleden kan uw kind goed helpen. Laat uw kind zoveel mogelijk aan het woord. Wat trek je eerst aan? Hoe kunnen we je trui het beste aandoen? Hoe maken we je blouse dicht? Bekijk samen met uw kind een tijdschrift en zoek daarin naar kleding. Bespreek wat voor kleren het zijn en of ze voor jongens of meisjes zijn of voor grote mensen, voor buiten of binnen, om in te slapen of buiten te spelen.